طبیعت باارزشتر است یا تکنولوژی

آمار مطالب

کل مطالب : 49
کل نظرات : 23

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 2
باردید دیروز : 11
بازدید هفته : 13
بازدید ماه : 2
بازدید سال : 1148
بازدید کلی : 164538

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان احیا زندگی زیستی و آدرس biovivification.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 11
بازدید هفته : 13
بازدید ماه : 2
بازدید کل : 164538
تعداد مطالب : 49
تعداد نظرات : 23
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : عالیه چنگیزی
تاریخ : پنج شنبه 25 فروردين 1390
نظرات

 

نظر شما در رابطه با عکس پایین چیه؟؟

ما انسان ها بیرحمانه طبیعت را آلوده می کنیم ولی طبیعت با مهربانی تا جایی که بتواند خرابکاری های ما را درست میکند... چیزی که روی ان شیشه پلاستیکی میبینید، کشتی چسب نام دارد. در یکی از سفر هایی که به ساحل در یای خزر داشتم یک بطری پلاستیکی بین سنگ های ساحل توجه من را به خودش جلب کرد. بطری شده بود خانه جدید کشتی چسب های دریای خزر... چرا انسان بی تفاوت طبیعت رو با مواد تجزیه نشدنی آلوده می کند؟؟؟


  

کشتی‌چسب یا سرخاب نام گروهی از جانوران بندپا از فُروردهٔ مژه‌پایان (Cirripedia) است که به زیرشاخه سخت‌پوستان، رده آرواره‌پایان (Maxillopoda) تعلق دارد و بنابراین از بستگان دور خرچنگ‌های دریایی به شمار می‌آید. تاکنون حدود ۱۲۰۰ گونه از کشتی‌چسب‌ها شناخته شده‌است. مطالعه نشان داده‌است که در کشتی‌چسب‌های دریای خزر، هر جانور بالغ احتمالاً به‌طور میانگین ۸ بار در سال تولید مثل می‌کند و در هر بار به‌طور متوسط ۱۳۰۰ عدد تخم تولید می‌کند که بیشترین تعداد تخم در بهار (ماه اردیبهشت) و کمترین آن در فصل زمستان (ماه بهمن) است.

 


تعداد بازدید از این مطلب: 4885
|
امتیاز مطلب : 106
|
تعداد امتیازدهندگان : 29
|
مجموع امتیاز : 29


نویسنده : عالیه چنگیزی
تاریخ : چهار شنبه 24 فروردين 1390
نظرات

چنگیزی عالیه باشگاه پژوهشگران جوان 

 همایش بین المللی چیلر و برج خنک کن-تهران 1389

 

چکیده :

وظيفه يك برج خنك كن، جذب گرما از يك فرايند و دفع آن به فضاي اتمسفر است، اين دفع از راه تبخير صورت مي پذيرد. از آن جايي كه آب موجود در فرآيند خنك سازي در مدار برج خنك كن سيركوله شود، به علت تبخير تدريجي آب، غلظت مواد معدني در آن افزايش مي يابد. وقتي كه غلظت مواد معدني به اندازه دو برابر مقدار اوليه شد، گفته مي شود كه آب داراي دو سيكل غلظت مي باشد.يكي از روش‌هاي اصلي سرمايش ساختمان‌هاي مسكوني و عمومي، سرمايش به وسيله گاز طبيعي و يا گاز مايع است. تجهيزاتي كه از طريق گاز طبيعي و يا گاز مايع كار مي‌كنند چيلر ناميده مي‌شوند. چيلر‌ها ادواتي هستند كه در موتور‌خانه و يا در مدل‌هايي خاص ( تناژ‌هاي پائين ) در پشت‌بام و يا محيط باز نصب مي‌شوند و با اتصال به يك سيستم تهويه مطبوع نظير هوا‌ساز و يا فن‌كوئل كه هواي تازه ساختمان را تامين مي‌كنند، کار می کنند. چیلر ها باعث ایجاد آلودگی صوتی می شوند؛برج خنک کننده آلودگی های بیشتری را برای انسان در پی دارد، صدای ساطع شده توسط برج خنک کنندهاز دور نیز شنیده می شود. صدای بوجود آمده در آن توسط تاثیر آب در حال سقوط، حرکت هوا، حرکت پره های فن در ساختار موتور، گیربکس یا تسمه، تولید می شود. از مشکلات دیگر آن آلودگی حرارتی است؛ میزان آب موجود در برج خنک کننده به طور مداوم به اقیانوس ها، دریاچه یا رودخانه هایی که از آنها استفاده شده، بازگشته و به طور مداوم دوباره به گیاهان عرضه می شود. به علاوه، تخلیه مقادیر زیادی از آب داغ ممکن است درجه حرارت را برای اکوسیستم محلی و یا رودخانه به دریاچه دریافت و در سطح غیر قابل قبولی بالا ببرد. یکی از مشکلات جدی بوجود آمده در رابطه با برج های خنک کننده بیماری لژیونلوسیس  است. لژیونلوسیس بیماری عفونی، ناشی از باکتری های گرم منفی، هوازی متعلق به جنس لژیونلا  است. بیماران مبتلا به بیماری لژیونلوسیس 'معمولا دارای علائم: تب، لرز، و سرفه، که ممکن است خشک و یا ممکن است خلط تولید کند. بعضی از بیماران نیز دردهای عضلانی، سردرد، خستگی، از دست دادن اشتها، از دست دادن هماهنگی ، و گاهی اسهال و استفراغ می شود. راهکار ها و پیشنهادات برای کاهش اثرات: افزایش انتشار لوازمی با بازده بالا. گسترش نقش شرکت های نسب امکانات و ژنراتورهای اضطراری برق. افزایش قدرت سیاسی برای مدیریت تقاضا.
کلمات کلیدی : برج خنك كن، چيلر، آلودگی صوتی، آلودگی حرارتی، بیماری لژیونلوسیس.

 

 
 
 
 
تصویر بالا دو برج خنک کن را نشان می دهد
.
 
 
با کتری ایجاد کننده بیماری لژیونلوسیس

 

 

 

تعداد بازدید از این مطلب: 2108
|
امتیاز مطلب : 88
|
تعداد امتیازدهندگان : 25
|
مجموع امتیاز : 25


نویسنده : عالیه چنگیزی
تاریخ : سه شنبه 23 فروردين 1390
نظرات

 

 

" کوسه های خلیج فارس و روغن گیری از کبد کوسه "

عالیه چنگیزی، باشگاه پژوهشگران چوان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

همایش ملی خلیج همیشه فارس کیش 8-10/ 2/1389

 

کوسه ماهیان در گروه ماهیان غضروفی با بدن دوکی شکل و کشیده قرار دارند. این ماهیان دارای کبد بزرگی هستند. این ماهیان در عمق عضلات خود مبدل های حرارتی دارند که دمای بدن آنها راC 10ْ بالاتر ازمحیط آب نگه می دارد. در خلیج فارس 7 خانواده از کوسه ماهیان به شرح زیر وجود دارند که عبارتند از:کوسه ماهیان درنده(Requiem sharks)، کوسه گربه ماهیان (Bambo sharks)، نهنگ کوسه ها یا کوسه کر(whale sharks)، کوسه ماهیان سرچکشی (Scalloped hammed head)، کوسه روباهدریایی (Thresher sharks)، كوسه ماهيان شكاري (Houndsharks)، كوسه ماهيان گوره‌خري (Zebra Sharks)
علاوه بر ارزش اکولوژیک کوسه ها در دریا ها، بشر نیز از این جانور استفاده های اقتصادی فراوانی دارد؛ مثلا: گوشت، روغن سرشار از ویتامین، باله ها، پوست و دندانهای کوسه ها را مورد بهره برداری قرار می دهند. روغن کبد کوسه ماهی (Shark Liver Oil) روغنی است که از کبد کوسه گرفته می شود. از کبد بعضی کوسه ماهیان می توان بیش از۵۰% وزن کبد آن، روغن استحصال نمود.روغن کبد کوسه سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباعEPAوDHA  وویتامینهای A , E,Dو همچنین امگا 3 است. مقادیر زیادی در حدود 70% - 40% وزن روغن کبد کوسه اسکوالن(ماده اولیه ساخت محصولات دارویی و آرایشی و بهداشتی) وجود دارد. از روغن کبد کوسه کالاهایی مانند: شامپو کوسه، صابونها، کرم های مرطوب کننده، تمام محصولات دارویی و آرایشی که در آن امگا ۳ استفاده می شود، کرم دور چشم، افشان روغن کوسه جهت مرطوب نگاهداشتن سطح پوست، اسپری، بعنوان عامل بازدارنده سرفه، سرماخوردگی و تنگی نفس مزمن، رفع کبودی و کوفتگی دور چشم، ماسک، لایه بردار صورت و ... ساخته می شود.
کلمات کلیدی: خلیج فارس، کوسه، روغن کبد کوسه
با پیشرفت تکنولوژی و افزایش امکانات صید صنعتی، شیلات از اهمیت ویژه ای برخوردار گشته است. منابع پروتئین دریایی حدود78% سطح کره زمین را در بر می گیرند. سرانه صید جهانی از آبزیان مأکول برای هر نفر حدود 13 کیلوگرم در سال است، در صورتی که این رقم برای ایران فقط یک کیلوگرم در سال است. بنابراین می توان گفت که به طور کلی تولید این منابع مهم پروتئینی در ایران بسیار کم است، ولی با بهره گیری درست و کامل از شیلات شمال و جنوب، می توان اوضاع اقتصادی این مناطق را بهبود بخشید. خلیج فارس دارای ماهیهای خوراکی از جمله: قباد، راشکو، حلوا سفید، شوریده، حلواسیاه، شانک، هوور و... و ماهیان غیر خوراکی مانند: اره ماهی، بمبک، ماهی لقمه، اسب ماهی و ... می باشد. پژوهشگران پی برده اند که روغن ماهی، میزان کلسترول و تری گلیسیریدهای خون را که از عوامل بوجود آورنده بیماری قلبی اند، کاهش می دهد و این در حالی است که رد میان ماهیان، کوسه ماهی ها از بزرگترین کبد، که منبع بسیار مناسبی برای تامین روغن ماهی است برخوردار می باشند. افراد بومی جنوب از گذشته تا امروز از کبد کوسه روغن می گیرند و آن را به مصارف طبی و در مانی می رسانند
 
خلیج فارس از جهت داشتن انواع ماهیان و جانوران دریایی در ردیف غنی ترین دریاهای جهان قرار دارد و از این جهت منبع سرشاری بشمار می رود. کوسه ها آبزیانی هستند که وسعت زیادی از خلیج فارس را تحت سلطه خود قرار داده اند. از دیرباز تا کنون کوسه ها به عنوان جانورانی خونخوار می دانند؛ این در حالی است که بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان این جانوران ترسناک، که بیشتر آنها هیچ گونه خطری برای انسان ندارند، را با نگاهی اقتصادی می نگرند و این در حالی است که، در ایران جز عده اندکی از مردم ساحل نشین خلیج که از روغن این جانور استفاده طبی می کنند، بیشتر مردم کشور هیچ اطلاعی از سودآوری تجارت این آبزیان ندارند.

 

عکسی که در بالا مشاهدی می کنید Whale shark کوسه ماهی کر نام دارد،  که یکی از کوسه های خلیج فارس است.

 

 

 

تعداد بازدید از این مطلب: 2705
|
امتیاز مطلب : 67
|
تعداد امتیازدهندگان : 21
|
مجموع امتیاز : 21


نویسنده : عالیه چنگیزی
تاریخ : سه شنبه 23 فروردين 1390
نظرات

 

عالیه چنگیزی، باشگاه پژوهشگران جوان، دانشگاه علوم و تحقیقات خوزستان
همایش بین المللی خلیج فارس بوشهر 17-19 آذر 1388.
 
در ساحل خلیجی که « فارس » نام دارد، یک اکوسیستم منحصربه فرد با درختانی با برگ های نیزه ای شکل سبز براق، دارای ریشه های تنفسی هوایی با میوه کپسولی که زنده زا هستند، قرار دارد. جنگل های انبوه حرا (با نام محلی تمر)  یک زنجیره غذایی را با جانوران خاص این منطقه که شامل: برخی دیاتوم ها، جلبک های سبز، ماهی ها، خزندگان و پرندگان بومی و مهاجر است، تشکیل می دهند. اما جانوری که بیشتر از همه در میان آنها جلب توجه می کند ساحل نشین خلیج فارس،«گل خورک» است که ظاهری ماهی شکل و روش زندگی دوزیستان را دارد. متن پیش رو بر آشنایی شما با این جانور منحصربفرد که سواحلی از خلیج فارس را قلمرو خود می داند، تلاش دارد.
گل خورک جانوری منـحصر به فـرد است زیـرا آنها به شـیوه ای زندگـی می کنند که به طور کامل شباهت به دوزیستان پیدا کرده اند. در سطح سواحل شنی لانه  سازی، حـرکت، جفت گـیری و تخم ریزی می کنند. در زنجیره غذایی حرا ، غذای جانورانی ازجمله اگرت ها، حواصيل ها، پلیکان، عقابماهیگیرو ... هستند.آب­های گل­آلود، سواحل دریا و رودهایی  که دارای ساحل ماسه‌ای توام با گل و لای باشند را ترجیح می‌دهند، در درون بستر گلی سوراخ­هایی حفر نموده و در آنجا پنهان می‌شوند؛ روی ساحل رودخانه تا فاصله حدود پنج متر نیز از آب فاصله می‌گیرند. دمای آب در زیستگاه‌های این ماهی تا ۳۸ درجه نیز می‌رسد. در ایران و در قسمت‌های پایینی رودخانه‌های حوضه خلیج فارس، کارون و حوضه‌های مکران، هرمز و خلیج، قسمت­های پایینی رودخانه‌های جگین، گابریک، سرباز نیز فراوان دیده می­شوند گل خورک توانایی تنفس را از طریق پوست، غشاء مخاطی در دهان و گلو بدست آورده، این امر ممکن است تنها زمانی امکان پذیر باشد که بدن گل خورک مرطوب باشد، که برای آنها این محدودیت را فراهم کرده که نمی توانند مسافت زیادی را از آب فاصله بگیرند.

 

 

 

گلخورک مهربونترین حیوانی است که تا کنون در دست گرفته ام 

برای دریافت متن کامل مقاله پیغام بگذارید.

تعداد بازدید از این مطلب: 2500
|
امتیاز مطلب : 50
|
تعداد امتیازدهندگان : 16
|
مجموع امتیاز : 16


به وبلاگ من خوش آمدید


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود